Jak vytvořit prostředí, ve kterém by se vaši hosté cítili pohodlně, vítaně a uvolněně? S těmito tipy se stanete výtečnou hostitelkou, u které vždy vládne neskutečná pohoda!
Ve starých kulturách založených na náboženstvích, jako je křesťanství, hinduismus, islám a judaismus, bylo umění pohostinnosti vždy spojováno s duchovním pojetím přízně. Máte to taky tak?
Jiný kraj, jiný mrav
Pohostinnost je štědrost, srdečnost, družnost, zdvořilost a úcta, tedy něco víc než jen posazení hostů ke stolu. Navíc je protkáno různými tradicemi, stát od státu, země od země. Víte třeba, že když se vypravíte do Mongolska, nesmíte u stolu odhalit podrážky svých bot?
V buddhistické kultuře to totiž znamená urážku, neboť hlava je nejvýznamnější částí těla, zatímco nohy hierarchicky patří až na úplný konec žebříčku. Vždy, když navštívíte nějakou cizokrajnou zemi, měli byste se tedy předem informovat na její stolovací zvyky. A jaká pravidla byste měli ctít vy v roli hostitelů?
Podle Denise Linn, americké odbornice na duchovno všeho směru, se pohostinnost netýká toho, co děláte, ale postoje, jaký k hostům máte. Cítí-li se přijati a ctěni, vytvoříte chutná jídla, na něž nikdo nezapomene. Pak se i vy cítíte bezpečně. A bezpečný prostor rovná se posvátný prostor. Čím tedy začít? Myslete hlavně na tři body.
Uvítání
Prázdná sklenička na stole, našlapáno v předsíni, rozlitá váza – a hosté za dveřmi? Nechte úklid úklidem a věnujte se hlavně jim. Zkrátka věnujte pozornost každému příchozímu. Denise dokonce říká „nalaďte se“, což znamená, že byste se měli snažit vycítit, co každý z hostů vnímá. Ať každý pozná, jak jste potěšeni, že přišli. Prostě a jednoduše buďte upřímní a věnujte se Petrovi, Karlovi i Marušce.
Nabídnutí pokrmu
Hned poté, co si hosté odloží bundy a kabáty, nabídněte jim pití a předkrm. Tím se po vzoru dávných časů prolomí hradba studu a mlčení. (Toto gesto opravdu pochází z dob minulých, neboť v každé starobylé či domorodé společnosti hostitel nejprve nabídne jídlo a pití. Vyjadřuje to radost z návštěvy a uvítání ve vlastním domě.)
Zároveň buďte přirození, popřípadě si vybavte situaci, kdy jste sami byli něčími hosty. Udělal snad tehdy váš hostitel něco, díky čemuž jste se cítili dobře? Z podobných informací můžete čerpat.
Nalezení námětu k debatě
Pokud se hosté navzájem neznají, představte je. V případě, že u stolu vládne rozpačitost, začněte zjišťovat, jaké kdo má zájmy, které by se staly prvním bodem vzájemné konverzace.
„Buďte si vědomi svých vlastních potřeb a potřeb svých hostů a udělejte všechno pro to, abyste zajistili obojí. Buďte otevřeni k novým vjemům a myšlenkám svých hostů. Není třeba souhlasit s každým jejich slovem, ale naslouchání jim a pochopení jejich postojů je důležité. Možná, že si navzájem sdělíte věci, o nichž jste ani netušili, že jsou možné,“ popisuje Denise Linn ve své knize Mystika vaření. Jen tak se stanete výtečnými hostitelkami, na které se nezapomíná.
Sledujte nás na sociálních sítích: