Aby si dítě vybudovalo ke stravě zdravý vztah, mělo by se již od útlého věku postupně dozvídat, jaká je cesta jídla k talíři a že potraviny nerostou v obchodě. Dnešní svět je uspěchaný a bohužel v mnoha případech nebývá čas tyto věci dětem vštěpovat. Čím dál tím více lidí však naštěstí začíná směřovat k rozumné spotřebě ve vztahu k životnímu prostředí a vlastnímu zdraví.
„Řešení spočívá v návratu o krok zpět. Tím myslím hlavně návrat k používání základních potravin a čerstvých surovin a vyřazení rychlých, hotových jídel plných konzervantů, stabilizátorů a dochucovadel,“ sděluje Iveta Garciová, vedoucí školní jídelny Mateřské školy Semínko v Toulcově dvoře.
Pestré, čerstvé a zdravé
Výživa je důležitou součástí vývoje dítěte. Tendencí je zřizovat vlastní školní jídelny a tím získat přehled o tom, co se dětem na talíř dostane. Moderní školky se snaží hlavně o pestrost na základě nejnovějších poznatků ve výživě i o vylepšování jídelníčku. Strava by měla být biologicky vyvážená a složená hlavně z produktů zdravé výživy a biopotravin. Děti si totiž takto nejlépe přivykají zdravému životnímu stylu.
„Důležitým bodem je vaření z čerstvých surovin, na jídelníčky nesmí chybět hlavně dostatek ovoce a zeleniny, ale také různé domácí pomazánky, luštěniny, ryby, pohanka, kozí produkty či kukuřičné a rýžové kaše,“ doplňuje Iveta Garciová. Omezeno je solení a dochucování aditivy či aromaty vyřazují ekologické školky úplně.
Nedílnou součástí zdravé výživy je i dodržování pitného režimu. Zde ekologické školky upouštějí od slazených nápojů a prosazuje se hlavně čistá voda. „Zdravou alternativou jsou i ovocné a bylinkové čaje, bio mléko nebo vodou ředěné ovocné mošty,“ doporučuje.
Malí zahradníci
Děti by měly být seznamovány s tím, co nám příroda naděluje, a přirozeně se o tom dozvídat. Trendem v ekologických a lesních školkách jsou vlastní zahrady, kde se děti učí pěstovat ovoce, zeleninu i bylinky.
„Když děti vidí, jak potraviny vznikají a kolik práce je k tomu potřeba, snáze si uvědomí jejich hodnotu a získají k jídlu zdravou úctu. Z vypěstovaného ovoce si pak mohou společně s pedagogy péci vlastní koláče, lisovat šťávy či jen ochutit vodu bylinkami,“ radí Iveta Garciová.
Odpady i voda
Kromě stravování se mohou uplatňovat ekologická pravidla i v jiných oblastech. Jedná se například o šetrné hospodaření s vodou, kterého školky dosahují například zachytáváním dešťové vody nebo zařízením pro úsporný průtok vody vodovodními bateriemi a vybavením pro šetrné splachování toalet.
Lze také vytvořit vlastní kompost na bioodpad, který se přemění na kvalitní substrát pro rostliny. Samozřejmostí v ekologických školkách by mělo být třídění veškerého odpadu, u kterého je to možné. Stěžejní je minimalizace obalového odpadu a zohlednění ekologické stopy obalů. Významnou oblastí je energetická úspora, tedy používání energeticky šetrných spotřebičů, rozumné topení nebo zařazování úsporných zářivek.
Jak poznat ekologickou školku?
Ekologická výchova je zařazena do výuky a zakotvena ve školním vzdělávacím plánu. Školka se pokouší rozvíjet vztah dětí k přírodě co možná bezprostředním kontaktem s živou přírodou. Klade důraz na zdravý životní styl a pravidelný pobyt venku. Tyto typy školek často spolupracují či jsou podporované různými iniciativami buď v oblasti zdravého stravování, nebo ekologie.
Sledujte nás na sociálních sítích: